Pedagogisch Project

Onderwijzen is niet het volproppen van een hoofd met kennis, maar het ontsteken van een vuur

Wij willen jongeren kwalitatief onderwijs verstrekken en hen zo wapenen voor hun intrede op de arbeidsmarkt. We vinden het even belangrijk om zorg te dragen voor elke leerling als een volwaardig persoon, met respect voor ieders aard en levensbeschouwing. Onze leerkrachten zijn niet alleen vakdeskundigen, maar ook coaches.
Wij dragen de democratie hoog in het vaandel. Jongeren moeten kunnen meeleven, meedenken en mee beslissen. Jong en oud kan zijn stem laten horen en weegt mee op het schoolbeleid.

We maken er een punt van om iedereen over de eindmeet van zijn opleiding te krijgen. Er is dus speciale aandacht voor studiebegeleiding en voor het aanleren van studiemethodes. Extra taallessen behoren integraal tot het lessenpakket. Leren doe je een leven lang en je hebt er ook geen schoolbank voor nodig. Wij bereiden jongeren voor op dit “anders leren” met een ruim aanbod: leefsleutels, projectwerking, het meedraaien in bedrijven, leren buiten de school, filosoferen, geïntegreerde werkperiodes.

De school staat niet alleen; ouders maken mee de school. Daarom staat de deur steeds open. Als jongeren graag komen naar onze school omdat zij er zich goed voelen en omdat er een vuur ontstoken is, zijn we geslaagd in onze opdracht.

Groenkouter is een gemeenschap, en een warme plek waar leerlingen en pedagogisch team samen horen. Waar de deur wijd open staat voor de ouders. Wij willen jongeren die vaardigheden meegeven waardoor ze aan het einde van de rit succesvol, weerbaar en met een flinke dosis sociaal engagement in het leven stappen. Voorbereiden op de universiteit van het leven, dat is het project dat wij met u willen realiseren.

De directie en leerkrachten