STEM-project aardbeientorens
In het 2de leerjaar A en B werken de leerlingen binnen de basisoptie ‘STEM-technieken’ aan het project ‘De aardbeitoren’. In dit project leren de leerlingen hoe ze een aardbeitoren kunnen opbouwen. Ze volgen de teelt van de aardbei op van stekje tot volgroeide plant en vrucht. De leerlingen testen hierbij zelf verschillende substraten uit en volgen de beworteling en groei van de planten op door allerlei parameters in kaart te brengen. Ook de invloed van al dan niet belichten wordt uitgetest. Wat een tof experiment!
De betrokken partners
De betrokken Tectura scholen
TECTURA Tuinbouwschool Melle
Het project

Hoe verloopt de bouw van zo’n toren?

De aardbeitorens werden eerst gevuld met het geschikt substraat. Na de krokusvakantie startten de leerlingen van 2A en 2B met de aanplant van de aardbeien. Vervolgens legden de leerlingen van 2A STEM-technieken in de lessen “Agrarische technieken Plant”  waterleidingen en druppelaars aan in de torens.

Voedingsstoffen: check! Vruchten: check! Irrigatie: check! Tijd om de aardbeiteelt op te volgen en de metingen te registreren. De leerlingen van 2A-STEM-wetenschappen onderzochten de invloed van verschillende lichtsoorten (kleuren) op de groei, bloei en vruchtvorming bij de aardbeiplant. Met een speciale LED-groeilamp bepaalden ze de lichtkleur en duur van de belichting. De resultaten werden vergeleken met de aardbeitorens die enkel daglicht ontvangen.

De samenwerking tussen de twee STEM-basisopoties (STEM-technieken en STEM-wetenschappen) is een echt succes: zowel de technische talenten als onderzoeksvaardigheden worden hier stevig aangescherpt. Het project integreert  techniek, handvaardigheid, wetenschap en onderzoek en laat leerlingen proeven van de brede waaier die onze Life & Science georiënteerde school biedt.

Contactpersoon

Contacteer ons

Volg ons: