Shop
31 Southlands Road
POLESWORTH
B78 0FL
POLESWORTH
B78 0FL
Contact
- Contact@happyaddons.com
- 0123 22123 2323
Quick Links
© Tectura 2023
In de eerste graad maken de leerlingen via eenvoudige leermiddelen kennis met de verschillende sectoren van de land- en tuinbouw en wordt de basis gelegd voor een verdere opleiding of tewerkstelling in de agrarische sector. Door observatie en elementaire oefeningen raken ze vertrouwd met de teelten van groenten, fruit, bloemen, sierplanten en bomen. Ook een eerste kennismaking met dieren komt aan bod. Om praktijkervaring op te doen en handvaardigheden te verwerven worden leerlingen ingeschakeld in de productieafdelingen en betrokken bij het onderhoud van grotere percelen binnen het 19e-eeuwse landschapspark. Omdat een gedegen planten- en dierenkennis onmisbaar is voor wie een “groene” opleiding volgt, wordt daarvoor nu al een basis gelegd in het vak nomenclatuur. Daarin leer je stapsgewijs planten en dieren herkennen en hun wetenschappelijke naam. Vakbekwame leraars en moderne leermethodes schieten je daarbij te hulp.
Omdat op Tuinbouwschool Melle het onderwijs zo is ingericht dat je van de verschillende deelsectoren van de land- en tuinbouw proeft, zal je na twee jaar op het einde van de eerste graad in staat zijn een weloverwogen eerste studiekeuze te maken. Later leidt de ingeslagen weg tot verdere specialisaties.
Land- en tuinbouwonderwijs is zeker niet uitsluitend theoretisch, ook de creativiteit komt ruimschots aan bod. We zijn een doe-school waar je zowel zelfstandig als in groep leert werken, plannen en organiseren.
Land- en tuinbouwonderwijs, iets voor jou?
Je bent handig,
houdt van afwisseling,
hebt een praktische geest,
hebt interesse voor plant, dier en milieu,
werkt graag in de openlucht,
dan is het beroepsonderwijs beslist iets voor jou.
Je hoeft dus zeker niet uit een land- en tuinbouwmidden te komen opdat de Tuinbouwschool je ding zou zijn.
De opleiding in het 1e leerjaar van de 1e graad B-stroom voorziet wekelijks in 5 lesuren over planten, dieren en milieu. Er wordt ook ingezet op onderwijsloopbaanbegeleiding. Gedurende 1 lestijd per week komt Leren leren en leren kiezen aan bod. Deze intense vorm van studiebegeleiding moet onze nieuwkomertjes in staat stellen om zonder al te grote aanpassingsproblemen de overgang van het basisonderwijs naar het secundair onderwijs te maken. In het beroepsvoorbereidend leerjaar Land- en tuinbouw wordt er 10 uur plant-milieu en 6 uur dier–milieu gegeven. Tevens is er in dat tweede leerjaar wekelijks 2 uur projectwerk voorzien.
Kunnen instappen in het 1e leerjaar B:
Wie de praktischer georiënteerde B-stroom kiest, heeft vanaf het volgende studiejaar een overgang naar het beroepsonderwijs op het oog, met name het Beroepsvoorbereidend leerjaar Land- en tuinbouw (2 Bvl).
In de eerste graad maken de leerlingen via eenvoudige leermiddelen kennis met de verschillende sectoren van de land- en tuinbouw en wordt de basis gelegd voor een verdere opleiding of tewerkstelling in de agrarische sector. Door observatie en elementaire oefeningen raken ze vertrouwd met de teelten van groenten, fruit, bloemen, sierplanten en bomen. Ook een eerste kennismaking met dieren komt aan bod. Om praktijkervaring op te doen en handvaardigheden te verwerven worden leerlingen ingeschakeld in de productieafdelingen en betrokken bij het onderhoud van grotere percelen binnen het 19e-eeuwse landschapspark. Omdat een gedegen planten- en dierenkennis onmisbaar is voor wie een “groene” opleiding volgt, wordt daarvoor nu al een basis gelegd in het vak nomenclatuur. Daarin leer je stapsgewijs planten en dieren herkennen en hun wetenschappelijke naam. Vakbekwame leraars en moderne leermethodes schieten je daarbij te hulp.
Omdat op Tuinbouwschool Melle het onderwijs zo is ingericht dat je van de verschillende deelsectoren van de land- en tuinbouw proeft, zal je na twee jaar op het einde van de eerste graad in staat zijn een weloverwogen eerste studiekeuze te maken. Later leidt de ingeslagen weg tot verdere specialisaties.
Land- en tuinbouwonderwijs is zeker niet uitsluitend theoretisch, ook de creativiteit komt ruimschots aan bod. We zijn een doe-school waar je zowel zelfstandig als in groep leert werken, plannen en organiseren.
Land- en tuinbouwonderwijs, iets voor jou?
Je bent handig,
houdt van afwisseling,
hebt een praktische geest,
hebt interesse voor plant, dier en milieu,
werkt graag in de openlucht,
dan is het beroepsonderwijs beslist iets voor jou.
Je hoeft dus zeker niet uit een land- en tuinbouwmidden te komen opdat de Tuinbouwschool je ding zou zijn.
De opleiding in het 1e leerjaar van de 1e graad B-stroom voorziet wekelijks in 5 lesuren over planten, dieren en milieu. Er wordt ook ingezet op onderwijsloopbaanbegeleiding. Gedurende 1 lestijd per week komt Leren leren en leren kiezen aan bod. Deze intense vorm van studiebegeleiding moet onze nieuwkomertjes in staat stellen om zonder al te grote aanpassingsproblemen de overgang van het basisonderwijs naar het secundair onderwijs te maken. In het beroepsvoorbereidend leerjaar Land- en tuinbouw wordt er 10 uur plant-milieu en 6 uur dier–milieu gegeven. Tevens is er in dat tweede leerjaar wekelijks 2 uur projectwerk voorzien.
Kunnen instappen in het 1e leerjaar B:
Wie de praktischer georiënteerde B-stroom kiest, heeft vanaf het volgende studiejaar een overgang naar het beroepsonderwijs op het oog, met name het Beroepsvoorbereidend leerjaar Land- en tuinbouw (2 Bvl).
Wie de B-stroom succesvol beëindigt, kan instappen in: het 1e leerjaar van de 2e graad BSO Plant, dier en milieu (3 PDMB)
In Tuinbouwschool Melle streven we ernaar om in de 1ste graad een BREDE eerste graad te realiseren, met een breed basisaanbod, dat naadloos aansluit op het aanbod in het basisonderwijs. Dit basisaanbod is hetzelfde voor alle leerlingen.
Tuinbouwschool Melle heeft ervoor gekozen om het globale leerplan van de basisvorming in de 1ste graad via vakkenclusters te realiseren.
In de vakkenclusters zal via co-teaching gewerkt worden in een ‘nestklas’.
– We zullen de instructietijd inkorten of instructiemateriaal (bv. instructiefilmpjes) zal digitaal ter beschikking gesteld worden.
– Weekplanningen zullen in team opgemaakt worden.
– Leerlingen gaan zelfstandig aan de slag (alleen of via coöperatief leren). De leraar is hierbij de coach, de begeleider. In de B-stroom wordt regelmatig projectmatig gewerkt.
– Op vast ingeplande momenten zullen feedback- en coachingsgesprekken in functie van onderwijsloopbaanbegeleiding gevoerd worden.
Via de vakkenclusters kunnen we beter op de noden inspelen, want deze manier van werken biedt heel wat voordelen voor de leerlingen:
– Geen eenuursvakken meer, geen versnippering van leerinhouden meer.
– Minder verschillende leerkrachten en de leerlingen blijven hoofdzakelijk in hun eigen lokaal, waardoor de overgang van het basisonderwijs naar het secundair onderwijs beter verloopt en als minder bruusk wordt ervaren.
– De leerling wordt door een ‘team’ van leerkrachten begeleid en ondersteund.
– Lespraktijk is afgestemd op waarmee de leerling in het Basisonderwijs vertrouwd is.
– Leerkracht heeft meer kwaliteitstijd (meer lesuren) om binnen zijn vakgebied leerlingen te begeleiden en te ondersteunen. Leerbegeleiding is ingebed in deze pedagogische aanpak.
– Bij coöperatief leren kunnen leerlingen van diverse afkomst en niveau samen met elkaar werken en leren en elkaar stimuleren.
– De leerling krijgt meer eigenaarschap over zijn eigen leerproces.
– Welbevinden bij leerlingen is groter.
– De ‘goesting’ om te leren wordt gestimuleerd.
© Tectura 2023
Tectura Merelbeke, Tectura Gent-centrum, Tectura Tuinbouwschool Melle en Tectura Groenkouter zijn secundaire scholen van GO! scholengroep Gent