Tectura Tuinbouwschool Melle

2de graad Biotechnieken (Dubbele finaliteit)

Raadpleeg hier de lessentabellen voor deze richting in Tectura Tuinbouwschool Melle.

BIOTECHNIEKEN (BIOT)

Biotechnieken is een wetenschappelijke studierichting uit de dubbele finaliteit binnen het studiedomein STEM. Leerlingen krijgen een brede algemene vorming en focussen in het specifiek gedeelte op chemie en statistiek. In tegenstelling tot de theoretische benadering in Biotechnische wetenschappen (Doorstroom) staan in deze richting vooral labo- en stemvaardigheden en het analyseren van biochemische productieprocessen centraal. Leerlingen die kiezen voor deze studierichting houden van chemie, labo-activiteiten en biochemische processen. Ze werken graag nauwkeurig en hebben oog voor detail. Onderzoeken, analyseren en oplossingen zoeken voor problemen zijn een kolfje naar hun hand.

Leerlingen stromen in na het succesvol (A-attest) beëindigen van het 2e leerjaar van de 1e graad. Ook leerlingen die in het 2de leerjaar A-stroom met een clausulering voor doorstroomrichtingen of met clausulering voor een welbepaalde studierichting kunnen instappen in deze richting van de tweede graad dubbele finaliteit. Gemotiveerde jongeren die de 1e graad A-stroom niet bij ons op school hebben doorlopen, hebben beslist alle kans op slagen en vinden aansluiting, mits zij een brede interesse hebben voor en een basiskennis van de wetenschappen. Leerlingen die dat wensen, bieden wij in de loop van het schooljaar extra ondersteuning om een eventuele achterstand voor bepaalde vakken weg te werken.

Algemeen

BIOTECHNIEKEN (BIOT)

Biotechnieken is een wetenschappelijke studierichting uit de dubbele finaliteit binnen het studiedomein STEM. Leerlingen krijgen een brede algemene vorming en focussen in het specifiek gedeelte op chemie en statistiek. In tegenstelling tot de theoretische benadering in Biotechnische wetenschappen (Doorstroom) staan in deze richting vooral labo- en stemvaardigheden en het analyseren van biochemische productieprocessen centraal. Leerlingen die kiezen voor deze studierichting houden van chemie, labo-activiteiten en biochemische processen. Ze werken graag nauwkeurig en hebben oog voor detail. Onderzoeken, analyseren en oplossingen zoeken voor problemen zijn een kolfje naar hun hand.

Wie kan instappen

Leerlingen stromen in na het succesvol (A-attest) beëindigen van het 2e leerjaar van de 1e graad. Ook leerlingen die in het 2de leerjaar A-stroom met een clausulering voor doorstroomrichtingen of met clausulering voor een welbepaalde studierichting kunnen instappen in deze richting van de tweede graad dubbele finaliteit. Gemotiveerde jongeren die de 1e graad A-stroom niet bij ons op school hebben doorlopen, hebben beslist alle kans op slagen en vinden aansluiting, mits zij een brede interesse hebben voor en een basiskennis van de wetenschappen. Leerlingen die dat wensen, bieden wij in de loop van het schooljaar extra ondersteuning om een eventuele achterstand voor bepaalde vakken weg te werken.

Studieverloop

Wie slaagt in de 2e graad Dubbele finaliteit Biotechnieken kan op onze school instappen in het 1e leerjaar van de 3e graad Dubbele finaliteit Biotechnologische en chemische technieken (5 BIOT).

 

Toekomstperspectieven

Lessentabellen