Tuinaanleg en -beheer

Dubbele finaliteit

Raadpleeg hier de lessentabellen per school voor deze richting:

TECTURA Tuinbouwschool Melle

Visie op de studierichting

De studierichting Tuinaanleg en -beheer is een studierichting in de dubbele finaliteit, gericht op een specifieke waaier aan opleidingen in het hoger onderwijs waar natuurwetenschappen en plant- en aanlegtechnieken centraal staan evenals een mogelijke toegang tot de arbeidsmarkt.

Leerlingen leren daarom leerinhouden uit biologie, chemie, bodemkunde en milieu functioneel integreren binnen een brede tuinbouwgerichte context.

Leerlingen voeren daarbij verschillende werkzaamheden uit inzake aanleg, onderhoud en beheer van tuinen, parken en groene ruimtes uit met oog voor het ontwerp en de wensen van de klant.

Tuinaanleg en -beheer wordt als domeingebonden studierichting aangeboden in de derde graad. De basisvorming is dezelfde als voor alle andere studierichtingen binnen de dubbele finaliteit.

Leerlingenprofiel

Een leerling uit de studierichting Tuinaanleg en -beheer:

  • heeft een uitgesproken interesse in natuurwetenschappen;
  • is gefascineerd door planten, natuur en groen;
  • houdt van de natuur, de seizoenen en werken in tuinen, parken en groene ruimtes;
  • is geïnteresseerd in het theoretisch kader achter plantengroei, technieken van aanleg en onderhoud en lezen en (aansturen van) uitvoeren van plannen;
  • is geïnteresseerd in de invloed van fysische en biologische parameters op de teeltwijze en rendabiliteit van de gewassen;
  • wil inzicht verwerven in de theoretische onderbouwing van plant- en bodemkunde alsook van milieu en klimaat;
  • is bereid in verschillende weersomstandigheden buiten te werken.
Tuinaanleg en -beheer
Dubbele finaliteit

Meer info over deze richting in:

TECTURA Tuinbouwschool Melle

Visie op de studierichting

De studierichting Tuinaanleg en -beheer is een studierichting in de dubbele finaliteit, gericht op een specifieke waaier aan opleidingen in het hoger onderwijs waar natuurwetenschappen en plant- en aanlegtechnieken centraal staan evenals een mogelijke toegang tot de arbeidsmarkt.

Leerlingen leren daarom leerinhouden uit biologie, chemie, bodemkunde en milieu functioneel integreren binnen een brede tuinbouwgerichte context.

Leerlingen voeren daarbij verschillende werkzaamheden uit inzake aanleg, onderhoud en beheer van tuinen, parken en groene ruimtes uit met oog voor het ontwerp en de wensen van de klant.

Tuinaanleg en -beheer wordt als domeingebonden studierichting aangeboden in de derde graad. De basisvorming is dezelfde als voor alle andere studierichtingen binnen de dubbele finaliteit.

Contacteer ons

Delen: